Gävle – Välkommen ombord på jättekuken

En jättekuk är det första man ser när man kommer in till Gävle numera. En rosa fallos mitt i rondellen. En bil på högkant möter bilister som kommer västerifrån. Eller som konstnären själv beskriver “Priapos trädgård”:

“en erigerad bil som tydligt symboliserar manlig sexualitet och bilen som en manlighetens förlängning”

Gävles nya rondellkonst verkar väcka det vanliga konstraseriet: Det är fult, det är slöseri med skattepengar (vilket inte stämmer), det är inte konst, det är en trafikfara, folk kommer att skratta åt Gävle (som om man inte redan gör det?)…

Lite skönt är det ändå att ingen skriker att man sexualiserar det offentliga rummet – vilket på sätt och vis är det man gör. Å andra sidan är ju alla torn och liknande byggnader en slags fallossymboler, så det är väl så naturligt som det kan bli.

Arbetarbladet har en liten omröstning om vad folk tycker om det nya konstverket, så jag klickar upp resultatrutan.

"Vad tycker du om det nya konstverket?"

"Vad tycker du om det nya konstverket?"

Att nio procent tycker att det är jättevackert, och elva procent inte bryr sig, medan 79% skäms var kanske inte oväntat – men sättet det presenteras på får mig att skratta högt. Den längsta stapeln är placerad i mitten, med de två mindre på var sin sida.

Tillochmed omröstningen om jättekuken är kukformad. Vi lever i en kukfixerad värld – eller så är det bara jag som har snoppar på hjärnan. Med tanke på att Gävle ifjol betalade 221 000 kronor för sin nya slogan “Välkommen ombord” kan man ju bara fundera över vad de egentligen menar. Själv längtar jag till nästa resa in till stan.

Bra skrivet om snoppar idag. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *