Den hemliga transkuppen i Melodifestivalen

I min RSS-läsare prenumererar jag på flöden med artiklar och blogginlägg som bland annat innehåller ordet transsexuell, eftersom jag vill hålla mig uppdaterad i transpolitik. Den här tiden på året svämmar det flödet alltid över av texter som nämner Dana International. Det är också ett visst uppsving för orden transvestit och transa, eftersom folk alltid måste kommentera någon kvinnlig artists utseende med att hon ser ut som en “transa”. Sånt hör till årstiden.

Inatt har det alltså schlagerbögats här. Det är inte länge sedan sändningen från Oslo slutade, men jag kan gissa vad folk kommer att minnas från kvällen. Tyska Lena, som vann, och Jimmy Jump, som hoppade upp på scen och dansade med i Spaniens nummer.

Spaniens låt – med kuppen – på youtube (kolla efter personen som kommer in i bild vid 1:03)

Det gick inte så bra för Spaniens låt och Daniel Diges, men jag tror inte det beror på sabotaget. Däremot gissar jag att den låten kommer att spelas fler gånger än vad den hade gjort annars. Jag förutspår att Jimmy Jump egentligen har gjort Daniel Diges en tjänst. Han har fått mer uppmärksamhet än vad han annars skulle ha fått. Folk lägger hans namn på minnet och tittar på klippet. Tack vare Jimmy Jump är Spaniens bidrag 2010 inskrivet i mellohistorieböckerna, som rapar ungefär samma minnen om och om igen varje år. Kanske kommer den att tjatas om längre än den tyska låten som faktiskt vann.

På samma sätt fungerar alltså mitt RSS-flöde som något slags tvärsnitt av vad som sägs om transpersoner. I år har vårfloden ändå tagit en intressant vändning. Jag hittar nämligen ett antal reaktioner på Serbiens bidrag – som jag uppfattade framfördes av en kille – som att det måste vara en transperson:

“Dude looks like a lady (transa?!)”

“Can you say transa?”

“Skickade de en transvestit till Eurovision?”

“2. Antal transvestit-nummer”

Jag har alltid tyckt att det är fascinerande hur en del kan gå på kvinnliga artister för att de är “för kvinnliga” och kalla dem för “transvestit”, “transa”, “transsexuell”, “könsbytt” eller kanske ibland “omopererad man” – och få det att låta som något negativt.

En fjollig man uppfattas som “transa”*. En feminin kvinna uppfattas också som “transa”. Även om det finns både kvinnliga och manliga transvestiter, så är de kvinnliga transvestiterna väldigt osynliggjorda. Det är därför folk har fått för sig att “överdriven” femininitet är att vara “transa” – oavsett kön.

SVTs twittrare kommenterade Greklands sångare:

“Greklands Giorgios Alkaios är ingen manboy. Han kör manman-stilen.”

Greklands låt på youtube

Precis som Jimmy Jump smälter in så bra med de andra på scenen att vakterna tror att han tillhör numret till att börja med, så smälter en man som spelar manlig in i könsnormen. För oavsett könsidentitet, könsroll, könsorgan, könskromosomer eller juridisk könstillhörighet, så bryter femininitet mot könsnormen – men inte maskulinitet, i samma utsträckning.

Hur många skulle komma på att kalla Giorgos Alkaios för “transa”? Antagligen ingen som inte redan är lika genusskadad som jag är. Han spelar ju bara sin manliga könsroll, och manlighet och maskulinitet är normen. I själva verket är det en kupp som ständigt pågår, där vi matas med tron att det är normalt att leva hela livet utan att någonsin prova på en annan könsroll – och ändå tror vi att vi är fria att göra vad vi vill.

*) Transa är ett ord många transpersoner ogillar, dels för att det enligt vissa har en negativ klang och dels för att det är väldigt oprecist vilka det egentligen syftar på.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted in Genus, HBTQ, Internet, Kultur och media, Psykologi, Sexism, Trans* i media and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Den hemliga transkuppen i Melodifestivalen

  1. svalin says:

    Han som sjöng för Serbien såg inte ut som en transa men däremot är han rätt så lik Emil i Lönneberga och den där odrägliga sportnörden i Kalle och Chokladfabriken som hela tiden tuggar tuggimmi.

    • Emil i Lönneberga, ja! Väldigt mycket. Men Kalle och Chokladfabriken har jag inte sett. I boken (eller om det var i den filmatisering jag såg som barn) var den killen någon som var tjock (såklart… tjocka killar i barnprogram är alltid antingen bortskämda och odrägliga eller töntar. Tjocka tjejer finns knappt), det är det enda jag minns.

  2. Susanna says:

    Nu när jag kollade på Greklands bidrag så tyckte jag att hela hans framförande kändes väldigt “bögigt”, speciellt pga att han som sjöng var en halvful ordinär farbror med tråkiga täckande kläder, medan hans dansare var supertränade och dansade runt hnm och visade sina vältränade bringor och biceps och rätt så mkt naken hud. Men det är nog bara min snuskiga fantasi så får mig att tänka så. 🙂

  3. Susanna says:

    Hi hi. 🙂

  4. Såg du den andra sabotören som dök upp i rutan? he he…

    http://www.lillakompisen.se/wp-content/uploads/315.png

    Ha det prickigt!
    /Lilla Kompisen

  5. Kimberly says:

    meh, vad trista RTVE är som blockat video med Spaniens bidrag, jag ville se den. RTVE förresten såg ut som SVT tyckte jag, fast det kanske är samma sak? Jag har kanske missat någonting (igen).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *