Kvinnor finns inte till för att du skall tycka om deras könsorgan

Apropå Bög utan kuk var det en vän som mobilbloggade en bild precis innan samtalet skulle börja, och det ledde till att någon av hennes facebookvänner kände sig tvungen att kommentera rubriken.

T: Bögar brukar ha kukar öh??

A: Där ser man T. Du skulle också behöva lära dig ett och annat.

T: Men en människa utan kuk borde vara en kvinna?

A: Det är förstås transsexuella vi pratar om nu T.

T: En transsexuell utan kuk är väl kvinna? Hon skall kanske transformeras till man dårå?

Jag: Det handlar om transsexuella män, dvs. killar födda i tjejkropp.

T: Men då blir dom väl killar och får kuk?

B: Her er det vel snakk om homofile gutter født i kvinnekropp….

Jag (till T): Nej, det är inte riktigt så enkelt.

1. Det är inte alla som kan få vård eftersom det är svårt att få komma till utredningen öht. För mig tog det sex år att få börja i utredningen.

2. Det är alltid minst två års utredning innan man kan få göra en operation av könsorganen. Alltså utöver väntetiden.

3. De operationer som görs på transkillar ger ett resultat som inte är särskilt likt en medfödd kuk; antingen är den väldigt liten (ett par cm) eller så är man impotent (beroende på vilken op-metod man valt). Så många väljer att avstå från att göra en sån operation.

4. Det är faktiskt inte ens alla som känner att de vill ha en kuk.

Jag (till B): Exakt!

T: En kille utan kuk är väl inte en kille utan vad?

B: Det finnes menn som har måttet operere bort sitt “utstyr” av ulike årsaker, eller mistet det i ulykker… de er fortsatt menn.

Jag: Precis. Könsidentitet sitter inte mellan benen.

A: Här pågår det folkbildning. Härligt!

T: Men om killar har kuk och flickor fitta så är väl allt där därimellan nåt annat?

Jag: Eh… va?

T: Olyckor räknas inte

B: Hvilket kjønn et menneske har, bestemmes ikke av hva man har mellom beina.

T: Om jag som kille går ut och letar kvinnor så vill jag inte att dom är förklädda och har kuk. Tror inte heller kvinnor som letar män önskar få tag på en annan kvinna. Men det är vad jag tror. Jag vet inte heller hur många som avviker från detta. Kanske vi snart måste ha en heteroparad?

B: Mennesker må få lov til å være seg selv. Det er aldri hyggelig å bli “lurt”, men det tror jeg ikke er intensjonen til veldig mange heller.

Mikusagi: T, kvinnor finns inte till för att du skall tycka om deras könsorgan. De lever inte för din skull. “Tror inte heller kvinnor som letar män önskar få tag på en annan kvinna.” Punkten handlar om bögar.

N: Du, T? Lägg ner. “Förklädda” är jävligt kränkande och det borde du fatta.

T: Vad är normalt? Om jag raggar brudar vill jag ha tag på en sådan och inte en med kuk. Jag kan förstå hur Cornelis Wreesvik kände sig en gång i tiden. För mig har en kvinna en fitta och det ingår liksom i grejen när man har sex.

A: Vi har förstått nu vad som är viktigt för dig T och vilka preferenser du har.

T: Va bra då


Cornelis Wreesvijk, som T nämner, knivskar en gång två transpersoner när han upptäckte att de hade kuk. Sedan skrev han en ‘humoristisk’ ballad om händelsen.

Balladen Om Hurusom Don Quijote Gick På En Blåsning på youtube

Det är alltså den känslan, den transfobi som fick Wreesvijk att misshandla personer för att de visade sig ha kuk, som T säger sig kunna förstå. Tanken på att det finns bögar utan kuk leder alltså till att en heterosexuell man känner sig tvungen att försvara transfoba hatbrott mot transkvinnor, manifestera sin läggning och oombedd beskriva sina sexuella preferenser – och därtill föreslå en heteroparad. Ja, för det är ju uppenbarligen så att det inte finns någon som helst homofobi, bifobi eller transfobi kvar i samhället, eller?

Vardagstransfobi. Sånt som inte är blodiga våldsbrott (till skillnad från det Wreesvijk gjorde). Sånt som inte sägs framför tv-kameror och mikrofoner eller skrivs på stora plakat. Sånt som händer var och varannan dag. Sånt som man tyvärr vänjer sig vid – och jag vet inte vad som är mest skrämmande: Att folk på slentrian rättfärdigar misshandel, eller att jag är så van att det tog några dagar innan jag ens orkade bry mig.

Hursomhelst är Mikusagis citat klockrent:

“kvinnor finns inte till för att du skall tycka om deras könsorgan. De lever inte för din skull”

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

This entry was posted in Bilder, Genus, HBTQ, HBTQ-historia, Internet, Kroppspolitik, Kultur och media, Relationer, Sexism, Stockholm Pride, Trans* i media and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

27 Responses to Kvinnor finns inte till för att du skall tycka om deras könsorgan

  1. Cecilia says:

    Åh, vad less man blir. Samtidigt är det det här som är verkligheten, det är såhär det ser ut i många delar av landet. Det finns fortfarande så vansinnigt många fördomar om allt som är det minsta avvikande, oavsett vad det är. Tragiskt.

  2. Ja, det är trist. Men de flesta är ju INTE så, även om jag nog skulle säga att det är en väldigt stor del av Sveriges befolkning som kan extremt lite om trans. Men okunskap ger inte automatiskt hat, som tur är.

  3. Jag har ju förstått vid det här laget att du inte är nån serienörd, Immanuel… men du borde VERKLIGEN läsa Liv Strömquists serie om Cornelis och när han “kombinerade det sämsta från två världar – vissång och hatbrott”.

  4. Vet du? Jag tror faktiskt att jag HAR läst den. Japp. Jag tycker mig känna igen det nämligen…

  5. Daniel says:

    Cornelis blev faktisjkt dömd för sitt hatbrott har jag för mej, även om det kallades annat på den tiden.

    F ö är denhär bloggen grymt pedagogisk och jag har lärt mej massor som jag verkligen inte visste innan.

    Världen är full av grupper som man är fullkomligt okunnig om … så länge leve internet och wikipedia.

    T ex vad är en unierad ortodox? Vad är en maronit?

  6. Rikkert says:

    <3 Miku!

  7. Daniel: Ja, men han verkar inte direkt ha tagit åt sig, eftersom han skrev en ‘rolig’ sång om det. Undrar om det hade fallit under hets mot folkgrupp ifall låten hade skrivits idag, och ifall könsidentitet och könsuttryck hade inkluderats i hetslagen?

  8. Mikusagi says:

    Har Liv Strömquist skrivit om den? Jag tror att jag har hört Liv Strömquist PRATA om den. Jag vill läsa, jag vill läsa!

  9. plastbaronen says:

    Snyggt formulerat av Miku 🙂

  10. Annika says:

    Vad har dina kompisar för kompisar egentligen? Scheisse vilken ignorant person

  11. Ja 🙁 Det är den sortens person som inte skulle bli långvarig på min egen vännerlista, såklart…

  12. per says:

    Nåja nu misshandlade han ingen för att de inte hade kuk. Anledningen var faktiskt att de lurat sig på honom. Varken hatbrott eller hat mot folkgrupp med andra ord. Dock ett brott vet den månad han fick.

  13. Mikusagi says:

    Åh, finns inte klippet där Liv Strömquist pratar om Wreesvijk online någonstans? Den vänder på perspektivet och lyfter fram att de två transkvinnorna fick dra ned sin standard och ligga med “en ohott gubbe”. Hur kan någon få Cornelis till ett offer i den här historien?

  14. per says:

    Blir gransningen klar någon gång.

  15. per says:

    Undrar fortfarande.

  16. per says:

    Nååh

  17. per says:

    Anledningen till att Cornelis är offer är att de bägge männen hade lurat sig på honom vilket är ett övergrepp.

    Nej Emanuel hans låt hade knappast klassats som något sorts hets mot folkgrupp.

  18. Lejonel says:

    Per, eftersom du inte ens uppfattat Immanuels namn rätt, trots att det står direkt här ovanför, verkar du inte vara av den uppmärksamma sorten eller ens den skarpaste hjärnan i klassen. Och inte heller verkar du intresserad av att ta reda på fakta eller hur transpersoner känner sig, utan bara att provocera i helt fel forum. Därför har jag inget större hopp om att du tar till dig detta, men jag gör ett ärligt försök:

    1) Du anser alltså att en man som inte får knulla (transtjejerna var nämligen inte särskilt pigga på att ha sex med hr trubaduren, oavsett vad han sen skrev i sin låt) när han förväntat sig det, har rätt att misshandla och knivhugga. Till skillnad från dig så ansåg inte ens det totalt hbtq-okunniga 1970-talets tingsrätt det.

    2) Du låtsas som om det var två skilda saker här: att t-tjejerna hade kuk och att de “lurade” honom. Men anledningen till att du säger att de “lurade” honom är ju att han tafsade på dem och förstod att de inte hade fitta. Samma sak. Hur det kan göra honom till ett offer (för vad? att ha tagit på en kuk?)…?

    3) Det är tyvärr så att väldigt många transpersoner har ett mycket dåligt självförtroende och inte alls förstår att omgivningen ser dem just som de önskar bli sedda. Exempelvis kan en transtjej (oavsett om hon är transsexuell eller transvestit) vara övertygad om att hennes kroppsbyggnad och röst gör att mannen hon pratar med fattar att hon inte är född med fitta. “Det är klart jag inte passerar som tjej, med mina grova axlar och mörka röst.” Att sedan påstå att hon “lurat” mannen – det är både okunnigt och oförskämt.

    Människor har ingen skyldighet att upplysa andra om hur deras könsorgan ser ut. Har du det, Per? Har den kvinna som förväntar sig en skön kväll i din säng alltså rätt att i vrede knivhugga dig när hon upptäcker att det hon trodde var en stadig dase, är en halvslapp liten metmask? För du har ju lurat henne om du inte givit henne full information innan – enligt ditt eget sätt att argumentera.

  19. Per says:

    Enligt vad jag förstått och det är även den version Strömkvist utgår från så befann de sig I hans säng när det uppdagades. Ett solklart övertramp eller t.o.m. övergrepp från deras sida.

    Sedan var det såklart foryfarande ett brott från hans sida. Dock inget hatbrott.

  20. Per says:

    För att testa Strömquists resonemang kan man ju anta att det istället akulle ha varit en lesbisk sångerska. Botde hon också ha blivit “smickrad“. Eller hade det varit begripligtom hon blivit både rädd och kränkt.

    Om det sedan är som Lejonel antyder att de bägge transkvinnorna inte helker förstod situationen utan glada ihågen gick hem till honom lyckliga övet att vara acceptetade som de var. Ja då är det en historia värd att berättas.Sorglig och rörande.Men så hat annu inte skett vad jag vet.

  21. Lejonel says:

    Jag undrar fortfarande:

    Har den kvinna som förväntar sig en skön kväll i din säng alltså rätt att i vrede knivhugga dig när hon upptäcker att det hon trodde var en stadig dase, är en halvslapp liten metmask? För du har ju lurat henne om du inte givit henne full information innan – enligt ditt eget sätt att argumentera.

    Ditt prat om att vara “lurad”, “offer för övergrepp” genom att tända på en person som inte har de könsorgan du tycker hen ska ha – det är väldigt magstarkt. INGEN transperson är ute efter att LURA en cisperson – begrips!!?

    Och JA, det finns (för den som bemödar sig om att ta reda på det) transtjejernas version också, t ex i intervjuer och rättsprotokoll. Vi kan ta ett litet smakprov här:

    “Framåt morgonkvisten börjar Bettan gäspa, och frågar försynt om det möjligen skulle gå att få sova över. Cornelis lyser upp. Visst är det okej att hon sover över. De är faktiskt mycket välkomna att låna hans säng båda två, en uppmaning som de trötta damerna också begagnar sig av. Telefonen ringer i samma ögonblick. Det är Nils Gustavsson, en av de vänner Cornelis tidigare lämnat på Stockholmsbörsen, och Cornelis bubblar över av upphetsning och förväntan.
    – Jag har två damer här, viskar han konspiratoriskt. Kom hit.
    Nils Gustavsson slänger sig i en taxi, men Cornelis Vreeswijk kan inte längre vänta. Han sliter av sig kläderna, men ersätter dem efter en stunds tvekan med en gul morgonrock. I sovrummet ligger de bägge damerna utsträckta på sängen, och ser ut att sova. De har tagit av sig på överkroppen, men den ena, snyggingen, har fortfarande bh:n på sig. Cornelis Vreeswijk har tidigare under kvällen fört sina planer på ”amorösa eskapader” på tal, men de bägge damerna har bara skrattat och bytt samtalsämne. Inte ens när han förklarar att han vill betala får han napp. Cornelis blir förbryllad. Två horor som inte vill knulla. Han sätter sig på sängkanten och börjar smeka den snyggare av dem.”

    Lurad? Övergrepp? Vad är du för sorts människa egentligen?

  22. Per says:

    Tja du lejonel kan jag få svar på hur du skulle sett det om det varit en lesbisk kvinna istället för Cornelis.Sedan går ju tydligen deras versioner isär…..

  23. Savox says:

    Det låter som om det snarare var Cornelis som begick övergrepp om han tafsade på en person som sov eller såg ut att sova. Om det som står är sant så var tjejernas intentioner inte att ha sex med honom, men han och hans kompis intentioner var att ha sex med dem. Jag utesluter inte att om de haft fitta så skulle det kunnat ha slutat med våldtäkt.

  24. Lejonel says:

    Hörru Per, du kan inte svara på det jag skriver, så då får du nog finna dig att inte få fler svar själv.

    Men du har gjort klart att du inte bara tycker det är okej att knivhugga en person som har andra genitalier än du själv tänder på. Inte för att den knivhuggna varit hotfull på något sätt – bara har “fel” kropp.
    Du tycker dessutom att förövaren är “ett offer för övergrepp”…….. Vilket nazistparti är du med i?

  25. Anna-Maj says:

    Jag tycker verkligen inte om chilli.
    För mig, i min lilla värld, i min lilla mun, är det enbart en hemsk krydda som förstör alla livsmedel den hamnar i.
    Köper jag hem tex Japanska nudlar & en av sorterna visar sig vara fullproppad med chilli,
    så tar jag bara en tugga.
    Äter jag ute beställer jag aldrig mat med cilli i, inte ens glass.
    Jag gillar helt enkelt inte chilli så jag undviker chilli.
    Enda gången jag nämner det, är om jag blir hembjuden på middag till någon,
    då brukar jag i samband med att jag tackar ja till inbjudan nämna att jag inte äter cilli.
    Jag letar aldrig upp bloggar om chilli, för att göra mig lustig över de äckliga recepten,
    Jag skulle aldrig komma på tanken att ondgöra mig över recepten,
    med långa hatiska hotfyllda kommentarer till bloggaren.
    Eller berätta om mina personliga obehagliga incidenter med chilli.
    Jag gillar ju inte chilli, så jag undviker chilli
    Jag åker inte till Thailand & äter chilli där heller.
    Jag skulle aldrig, väl hem kommen från Thailand,
    driva ett ständigt resonemang om:
    ” I Thailand kan man inte känna skilnad på wasabi & chilli”.
    ” Där nere är tom chilli godare än wasabi till sushi”
    Varför skulle jag göra det, jag undviker chilli.
    Men om jag skulle göra det jag inte gör,
    hoppas jag verkligen att jag inser det,
    som min omgivning redan vet pga min fixering,
    jag gillar chilli också.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *